top of page
  • Writer's pictureAmos Ravid

מה מצלמים בקיץ

Updated: 9 hours ago

הקיץ הישראלי לא מפנק את צלמי הנוף. השמיים, שהם לרוב חלק חשוב בתמונת נוף, לא ממש משתפים פעולה ומציעים בדרך כלל אחת משתי אפשרויות גרועות: שמיים בהירים ונטולי טקסטורות או ענני קומולוס נמוכים שיוצרים בזמן השקיעה/זריחה גושים אפורים לא ממש אטרקטיביים. אז מה עושים? אפשר תמיד לנסות בכל זאת להתעקש שזה אחלה אבל עלול להיות די מתסכל, ואפשר פשוט לאפסן את המצלמה ולהיכנס לשנת קיץ שזה אפילו מתסכל יותר. אז לטובת מי שעבורו שתי האופציות הללו לא ממש נראות מציאותיות הנה כמה הצעות מה לצלם בקיץ.


מסגור

מסגור הוא כלי ידוע ושימושי בבניית קומפוזיציה. הוא מדגיש את הנושא ומוליך את העין של הצופה בצורה טבעית. בקיץ יש לו יתרון נוסף - הוא מאפשר להפחית את משקל השמיים בתמונה. עצים, פתחי מערות, קשתות סלע ועוד הם דוגמאות לאלמנטים שיוצרים מסגור.

פארק תמנע הקשת הגדולה. צילום עמוס רביד
מסגור. הקשת הגדולה בפארק תמנע
מסגרת עץ

מערות

מערות יוצרות אווירת מסתורין רבה ולעיתים קרובות כוללות תצורות סלע מעניינות. ניתן לנצל את האור שנכנס מבחוץ או, במערות עמוקות יותר, להשתמש בתאורה מלאכותית. יתרון נוסף הוא שצילום במערות לא מגביל אותנו לשעות הזריחה או השקיעה בלבד אז יש פטור משעון מעורר. שימו לב שבמערות עמוקות אין לרוב קליטה סלולרית לכן לא מומלץ להיכנס אליהן לבד, ובכלל, כניסה למערות דורשת זהירות רבה.

צילום מערות. עמוס רביד
פטור משעון מעורר. מערת נמר
ראש הנקרה, צילום עמוס רביד
ראש הנקרה

צילום לילה

הקיץ הוא הוא העונה החמה לצילומי נוף לילה וכוכבים. שביל החלב נראה במלוא הדרו בחודשי הקיץ ושמיים בהירים הם תנאי הכרחי לצילום טוב של הכוכבים. הטמפרטורות הסבירות יותר בלילה רק מחזקות את מעמדו של צילום הלילה כמלך הקיץ. לפוסט צילום לילה מתכנון לביצוע לחצו כאן

צילום לילה ושביל החלב, צילום עמוס רביד
מלך צילומי הקיץ - הלילה. נחל פארן

נוף עירוני

נוף עירוני הוא אופציה מצוינת לשנות קצת אווירה מהטבע שאנחנו כל כך אוהבים ולהתנסות בסוג שונה של צילום נוף. מבנים מעניינים, סמטאות, גשרים וכל אלמנט מעניין יכול לשמש בצילום כזה. אפשר להשתמש בתנועת רכבים, רכבות או ספינות (איפה שיש) כדי להוסיף דינמיות לתמונה. השעה הכחולה היא זמן מצוין לשילוב תאורת העיר עם האור הסביבתי.

נוף עירוני, רומא בלילה. צילום עמוס רביד
צילום נוף עירוני. רומא בלילה
מנהטן, צילום עמוס רביד
נוף עירוני בשעה הכחולה. מנהטן וגשר ברוקלין

צילום נוף אינטימי

צילומים של מקטעים קטנים יותר וקרובים יותר של הנוף, למשל קניונים עמוקים, נחלים ועוד. בדרך כלל ללא שמיים. לרוב נשתמש בעדשות עם אורך מוקד בינוני עד ארוך לצילומים מסוג זה.

הקניון האדום. צילום עמוס רביד
נוף בלי שמיים. הקניון האדום

אבסטרקט

מקרה פרטי של צילום נוף אינטימי אלא שכאן מדובר על מקטע נוף קטן עוד יותר שמנותק מהקשרו בנוף הכללי ומשאיר לדמיון של הצופה להשלים את החסר. למשל תצורת קרקע וסלעים מעניינים, טקסטורות, זרימת מים ועוד. סגנון צילום שמאתגר את היצירתיות אבל כשמצליח יכול בהחלט לתגמל.

צילום עמוס רביד
תצורות קרקע באזור תמנע

יערות

צילום בתוך יערות הוא סגנון שצובר פופולריות רבה בשנים האחרונות. חפשו עצים בעלי צורות מעניינות ומיוחדות או שבילים ומסדרונות שיוליכו את העין אל תוך התמונה ונסו להעלים עד כמה שניתן את השמים. שימוש באור שחודר ליער דרך הענפים יכול להוסיף לאווירה. לפוסט טיפים לצילום יערות לחצו כאן

צילום עמוס רביד
צילום יערות

הכיוון השני

אם אתה לא יכול לנצח את זה הצטרף לזה. לא לפחד מהכחול והריק אלא ללכת איתו עד הסוף ולהדגיש צבעים מנוגדים חזקים, למשל צהוב וכחול. מבנה צהוב, פרחים צהובים, אדמה ועוד יכולים ליצור שילוב יפה יחד עם שמיים כחולים. בימים עם עננות טובה אנחנו אוהבים בדרך כלל לצלם לתוך השמש (אור אחורי). אבל בימים בהירים כדאי לנסות גם כיוונים אחרים. תוכלו לקבל גוון כחול עמוק בשמיים שעובד יפה במיוחד עם פסגות הרים משוננות שנהנות מזוהר הזריחה/שקיעה.

הפארק הלאומי ציון, צילום נוף עמוס רביד
שמיים בהירים וזוהר השקיעה בפארק הלאומי ציון
עמק המוות, קליפורניה. צילום עמוס רביד
אדמה סדוקה ושמיים כחולים ובהירים. עמק המוות, קליפורניה

חשיפות אולטרה ארוכות

העננים הנמוכים של הקיץ אמנם לא נראים הכי אטרקטיביים מול השמש השוקעת אבל מריחה שלהם על ידי חשיפה אולטרה ארוכה של דקה ויותר יכולה ליצור משהו אחר שמוסיף לתמונה. לצורך כך נדרש פילטר ND של 6 סטופים ומעלה שמפחית את כמות האור המגיעה לחיישן ומאפשר חשיפות ארוכות במיוחד מבלי לשרוף את התמונה.

חוף פלמחים. צילום עמוס רביד
חשיפה אולטרה ארוכה בחוף פלמחים

הסוף לתירוצים

שמיים בהירים הם לא תירוץ מספיק טוב כדי להישאר במיטה ולוותר על צילומי זריחה. במיוחד אם אתם בטיול שצילום הוא חלק חשוב בו. בחירה נכונה של הלוקיישן והנושא יכולים לספק תוצאות ראויות גם בשמיים בהירים. כמו שאמרו כבר רבים - אין כזה דבר אור גרוע אלא רק אור לא מתאים. היו גמישים, שנו תכניות אם צריך, צמצמו או העלימו את השמיים בתמונה ולא תצטרכו להמתין לסתיו. קיץ קריר ומוצלח לכולם.

bottom of page