top of page
  • Writer's pictureAmos Ravid

טיפים לצילום חופים

Updated: Aug 8, 2023


טיפים לצילום חופים, חוף פלמחים, צילום עמוס רביד

חופי הם אחד הנושאים הפופולריים והאהובים על צלמי נוף בכל העולם. השילוב של הנוף הדרמטי, המפגש בין הסלעים והמים, עוצמת הגלים והשקיעות המרהיבות מספק חומרי גלם משובחים. הנה כמה טיפים פשוטים ומועילים לצילום נוף בחופים שלנו. מוזמנים להוסיף טיפים נוספים משלכם בתגובות.


טיפים לצילום חופים, חוף גדור אולגה, צילום עמוס רביד
הפתעות שמביא החורף. חוף גדור

מתי להגיע - העונה

הקיץ הישראלי אינו מפנק בעננות טובה ושקיעות מרהיבות לכן החורף, הסתיו והאביב הם העונות הטובות יותר לצילום בחופים. יתרון נוסף של החורף הוא מיעוט האנשים על החוף. כל זה לא אומר חלילה שלא מצלמים בקיץ, רק לקחת בחשבון שלעיתים נדרשת לא מעט סבלנות, גמישות וסלחנות.




מתי להגיע - השעות

הזמן הטוב ביותר לצילום בחופים שלנו הן שעות השקיעה (מבערך 45 דקות לפני השקיעה עד כחצי שעה אחריה). אז האור מחמיא במיוחד והשמים (אם יש עננות מתאימה) נצבעים בצבעים כתומים אדומים מרהיבים. מומלץ להגיע לפחות שעה, רצוי אפילו שעתיים ויותר לפני השקיעה כדי לאפשר זמן מספיק להכרת המקום, למציאת קומפוזיציה מעניינת ולהתארגנות.


מתי להגיע - הימים

ימים עם עננות גבוהה מפותחת הם חומר הגלם ממנו עשויות שקיעות מרהיבות. הצבעים המרהיבים ביותר מגיעים קצת אחרי השקיעה, אז אם הגעתם ביום שכזה בו השמים נדלקים בכתום אל תמהרו להתקפל. אתם לא רוצים לחזות במופע הגדול של הערב מהאוטו.


מה לצלם

הים הוא רק ים, והוא לא ממש שונה ממקום למקום. החוף הוא העניין. חפשו סלעים מעניינים, דיונות חול, דמויות, צלליות וכל צורת נוף וזווית צילום שתוסיף עניין לתמונה. השתמשו בתנועת המים והגלים, נסו לצלם מגובה נמוך ואפילו מתוך המים ובכלל, הפעילו את היצירתיות והדמיון.


איך לצלם

בצילום נוף כמו בצילום נוף יש עדיפות (בד"כ) לצמצם סגור (f/11-f/16) ואיסו נמוך (100). נסו לצלם בחשיפה איטית, ½-1 שנייה לקבלת תנועה של המים, 10 שניות ויותר למריחה שלהם. הימנעו מחשיפת יתר של השמים, במידת הצורך השתמשו בפילטר ND מדורג או בשילוב חשיפות.


טיפים לצילום חופים, חוף דור הבונים, צילום עמוס רביד
צילום בחשיפה ארוכה למריחת המים והעננים. חוף דור הבונים
טיפים לצילום חופים, חוף דור הבונים, צילום עמוס רביד
צילום בחשיפה בינונית לקבלת תנועה של המים. חוף דור הבונים


מה להביא

תכשיר דוחה יתושים (חשוב בחלק מהחופים אפילו בחורף), קרם הגנה מהשמש, מים לשתייה, כובע. אם מתכוונים להרטיב את הרגלים אז סנדלים או נעלים להליכה במים ובחורף מגפיים גבוהים או חליפת דייגים. אם לא, ובמיוחד לסלעים, נעלי הליכה נוחות. קפה/תה (לא לשכוח כוסות) ונשנושים יכולים רק לעזור.

ציוד צילום

חצובה יציבה מומלצת מאוד (הכרחי לחשיפות ארוכות), ושלט, רצוי אלחוטי כדי שלא יתנתק וייפול למים. עדשה רחבה כדי להדגיש את הסלעים והסביבה הקרובה, עדשת טלה לתקריב על הגלים. פילטר ND מדורג שמכהה את השמיים ומאזן את התאורה (למי שיש) ופילטר ND למריחת המים והעננים (למי שאוהב), מטלית ייעודית לניקוי העדשה למקרה של רסס.


טיפים לצילום חופים, חוף פלמחים, צילום עמוס רביד
עננות גבוהה מפותחת היא חומר הגלם לשקיעות מרהיבות. חוף פלמחים

כללי זהירות

שמרו על עצמכם ועל הציוד שלכם. שום תמונה לא שווה פציעה או נזק לציוד יקר. אל תכנסו למים אם אתם לא מרגישים בטוחים מספיק. לגלים גדולים יש נטייה להפתיע, בצעו תצפית גלים במשך מספר דקות לפני שנכנסים עם הציוד למים. ודאו שהמצלמה מחוברת היטב לחצובה (!), יצבו היטב את החצובה בקרקע (!!). במקרה של זרמים וגלים לפפו את הרצועה סביב היד או הצוואר. הניחו את התיק במקום גבוה ויבש או על הגב ושימו לב לשעות הגאות והשפל (אפילו בארץ).

הכי חשוב זה ליהנות

הטיפ החשוב ביותר והוא נכון לצילום נוף בכללי. כצלמי נוף כמעט אף פעם אנחנו לא במרוץ להשגת התמונה הטובה ביותר תחת מגבלת זמן (למרות שלעיתים אנחנו אולי מרגישים ככה). זהו יתרון אדיר שמייחד צילום נוף מכל סגנון צילום אחר. החיה לא תברח לנו, הלקוח לא יכעס עלינו והזמן בסטודיו לא יגמר לנו. מקסימום נחזור שוב ביום אחר. אני לא יכול לספור את מספר הפעמים שחזרתי מסשן צילומים בלי שום דבר ראוי על הכרטיס (או בלי שום דבר על הכרטיס נקודה). גם מהמקרים האלו מפיקים תועלת והנאה והם ממש לא בזבוז זמן. ברגע שנאמץ את הגישה הזו ההצלחות יגיעו מעצמן. אז הכי חשוב זה לא לשכוח ליהנות מכל העניין הזה. ולשמור על הטבע.


טיפים לצילום חופים, חוף הבונים, צילום עמוס רביד
הספינה אלישבע בחוף הבונים

bottom of page