top of page
  • Writer's pictureAmos Ravid

טוסקנה לצלמים: מדריך לצילום נוף בטוסקנה

Updated: Jun 28, 2023

מתכננים טיול צילום בטוסקנה? הפוסט הבא יעזור לכם לתכנן מתי לבוא, כיצד להתכונן ואיפה לצלם באחד האזורים הכי יפים (וטעימים) בעולם.



נופים נהדרים, עיירות עתיקות, אוכל ויין טעימים ואוירה כפרית רגועה, אלו הם המרכיבים שהפכו את אזור ואל ד'אורצ'ה בטוסקנה לפופולרי ואהוב כל כך על מטיילים בכלל וצלמי נוף בפרט. הפוסט הבא מסכם בקצרה כמה ימים שהוקדשו לצילום ולהיכרות מעמיקה עם האזור המקסים. דברים שכדאי לדעת וכמה לוקיישנים מומלצים לצילום. מדריך קצר לצילום נוף בטוסקנה.


איך להגיע

ואל ד'אורצ'ה (עמק הנהר אורצ'ה) הוא אזור חקלאי פסטורלי הממוקם בחלקה הדרומי של טוסקנה. שדות חיטה על גבי גבעות מתגלגלות, בתי חווה טוסקניים, שדרות ברושים וכבישים צרים הם סימני ההיכר של האזור היפיפה. קל ונוח להגיע לכאן מנמלי התעופה הקרובים - פירנצה (כשעתיים נסיעה) ורומא (כשעתיים וחצי נסיעה).


הדרך הנוחה להסתובב היא עם רכב שכור. תחבורה ציבורית קיימת אבל היא אינה אופציה טובה לצלמים שמתכננים להגיע ללוקיישנים השונים בשעות הזריחה והשקיעה. שימו לב שהכבישים צרים והנסיעה אורכת זמן רב מהרגיל. השתמשו באפליקציות ניווט כדי לתכנן את הזמנים. בסופי שבוע יפים תחלקו את הכבישים עם רוכבי אופניים רבים ויש לכבד אותם ולהיזהר. קחו בחשבון שהרשויות באיטליה חובבות מצלמות מהירות, ובכלל עדיף להיכנס לאווירה ולקצב הרגוע של המקום.

טוסקנה, צילום עמוס רביד
טוסקנה בסתיו - נופים נהדרים, עיירות עתיקות, אוכל טעים ואוירה כפרית רגועה (צילום עמוס רביד)

מתי לבוא ואיפה לישון

מזג האוויר בטוסקנה נוח ואפשר לטייל כאן כל השנה, אבל העונות המומלצות ביותר לצילום הם האביב והסתיו. אז תקבלו את הצבעים והתאורה היפים ביותר, מיעוט יחסי של תיירים ומזג האוויר מושלם (אם כי יכולים להיות גם ימים גשומים). באביב הגבעות נצבעות ירוק בעוד שבסתיו זהוב חום הוא הצבע השולט. שתי העונות נהדרות ומושלמות לצילום. הנסיעה מאזורים אחרים בטוסקנה עלולה להיות ארוכה לכן אם אתם כאן כדי לצלם מומלץ מאוד ללון באזור העיירות פיינצה או סן קריקו דה אורצ'ה (ולא חסרות אופציות). מכאן תהיו רחוקים 15 עד 25 דקות נסיעה ממרבית הלוקיישנים. בעיירות עצמן תמצאו מגוון בתי מלון רבים בכל רמות המחיר. אופציה נוספת (המועדפת עלי) היא אחד מבתי החווה הרבים המציעים לינה כפרית.

טוסקנה, צילום עמוס רביד
הברושים - מסימני ההיכר של טוסקנה (צילום: עמוס רביד)

מה להביא

כמו בכל טיול לצילום נוף, כל טווח העדשות המקובלות יהיה שימושי, ובכל זאת, רוב הסיכויים שתמצאו שאורכי המוקד הבינוניים והארוכים שימושיים כאן מאוד, גם למי שרגיל לצלם בעדשות אולטרה רחבות. אם הייתי צריך לבחור עדשה אחת אז טווח של 24-70, 24-135 או דומה יעשה את רוב העבודה. עדשת טלה זום (70-200 מ"מ או דומה) תהיה שימושית אף היא כדי לבודד נושאים כמו עצים בודדים, בתים מרוחקים, אבסטרקט ועוד. מעבר לכך הציוד הרגיל לצילומי נוף: חצובה יציבה, שלט רחוק, סוללות רזרביות וכו' וכו'. מזג האוויר הנוח ברוב השנה אינו מציב דרישות מיוחדות. מומלץ להביא נעלי הליכה גבוהות או מגפיים היות ואחרי גשם חלק מהלוקיישנים עלולים להיות בוציים. באביב ובסתיו יספיק לרוב פליז חם גם בשעות הזריחה, אבל מעיל גשם באוטו עם כובע צמר בכיס ישקיטו את המצפון.

טיפים לצילום ומידע כללי

רוב הלוקיישנים נמצאים במרחק הליכה קצר מהרכב וללא קושי פיסי מיוחד (רשימת לוקיישנים מומלצים בהמשך). חלקם ממוקמים ממש לצד הכביש. בחלק מהלוקיישנים מספר מקומות החניה מצומצם מאוד כך שמומלץ אפילו יותר מתמיד להגיע מוקדם. שימו לב שרבות מהדרכים הצדדיות נמצאות בשטחים פרטיים, יש לכבד זאת ולהקפיד לא להיכנס עם הרכב לדרכים שמשולטות ככאלו. וכמובן שבאביב לא להיכנס לשדות ולדרוך על היבולים. בזריחה יש לקחת בחשבון שלוקח לשמש זמן לעלות מאחורי הגבעות ולהאיר את העמקים, ובשקיעה המצב הפוך כשהשמש נעלמת דקות ארוכות לפני שעת השקיעה "הרשמית". כמו תמיד הלוקיישנים עמוסים יותר במטיילים בשעות השקיעה אבל מחוץ לעונת התיירות הבוערת זה לא מהווה בדרך כלל בעיה. מומלץ להגיע לשני לילות לפחות כדי להתחיל להרגיש את האזור אבל ארבעה עד חמישה ימים יאפשרו למצות את מרבית הלוקיישנים ולהשאיר גם אופציה למקצה שיפורים במקרה של תנאים לא טובים או סתם לשיפור ביצועים בלוקיישן שאהבתם במיוחד.

טוסקנה, צילום עמוס רביד
טוסקנה - שדות חיטה על גבי גבעות מתגלגלות, בתי חווה טוסקניים וברושים (צילום עמוס רביד)

מחוץ לצילום

מעבר לשעות הצילום ולזמן שתקדישו לסקאוטינג ממש לא חסר איפה לטייל באזור. הנופים היפיפיים והעיירות העתיקות מספקות אפשרויות בשפע. תוסיפו למשוואה את היינות המשובחים של האזור ואת האוכל המצוין ותקבלו חוויה נהדרת. פיינצה היא עיירה קסומה שנעים לשוטט בין סמטאותיה אפילו יותר מפעם אחת. תמצאו כאן מסעדות רבות, בתי קפה וחנויות שמציעות מגוון ממעדני האזור. מומלץ לטעום (ולרכוש) גבינת פקורינו כבשים שהיא התמחות מקומית. מונטאלצ'ינו ומונטפולצ'אנו הן שתי עיירות עתיקות מקסימות (במרחק כ-30 דקות נסיעה מפיינצה) המתמחות ביינות מפורסמים (ברונלו דה מונטאלצ'ינו, וינו נובילה דה מונטפולצ'אנו). וכמובן העיר סיינה (כשעה נסיעה) שהיא אתר חובה לכל מי שמטייל בטוסקנה.

לוקיישנים מומלצים בואל ד'אורצ'ה (בסוגריים מספר סידורי במפה):


קפלה ויטלטה (Cappella della Madonna di Vitaleta) (1)

מתאים לזריחה + שקיעה (אפשר לצלם את הקפלה משני הכיוונים) ואם יש לכם מספיק זמן כדאי לבוא לכאן גם לזריחה וגם לשקיעה. אפשר להשתמש כאן בעדשה אולטרה רחבה תוך מציאת פורגראונד מעניין או בעדשה בינונית.

לבאים מכיוון פיינצה פונים שמאלה בדרך העפר וממשיכים כ-1.5 ק"מ. חונים לפני הפניה האחרונה ליד שער והשלט האוסר כניסה עם הרכב, משם ממשיכים רגלית כ-700 מטר עד הקפלה. (אין להגיע עם הרכב עד הקפלה ואת המקטע האחרון יש ללכת ברגל גם אם השער פתוח). הקפלה היא אמנם האטרקציה המרכזית כאן אבל מאוד מומלץ להרים את המבט ולהסתובב מסביב כי המקום מציע נופים נהדרים לכל הכיוונים ואפשרויות צילום רבות נוספות.

אפשרות נוספת היא לצלם את הקפלה גם מהכביש הראשי (זריחה) עם עדשת טלה (לחנות במפרץ חניה קטן ליד אגרוטוריסמו בונלו). עבור הספוט הזה מומלצת עדשת 200 מ"מ ויותר.

טוסקנה, לוקיישנים לצילום נוף
טוסקנה, קפלה ויטלטה בזריחה (צילום עמוס רביד)

הברושים של סן קריקו ד'אורצ'ה (Cipressi di San Quirico d'Orcia) (5)

ככל הנראה קבוצת הברושים המצולמת ביותר בעולם ואחד הלוקיישנים הידועים באזור. מתאים במיוחד לימים מעוננים חלקית בהם נוצרות צלליות על קפלי הקרקע. לרוב לוקיישן של שקיעה אם כי בהחלט אפשרי גם בזריחה (לקחת בחשבון שלוקח לשמש קצת זמן לעלות מעל הגבעות). אפשר לצלם כאן עם מגוון אורכי מוקד, מעדשות אולטרה רחבות ועד עדשות טלה שיבודדו את קבוצת הברושים המפורסמת.

ממוקם ממש על הכביש הראשי כ-5 ק"מ מערבית לסן קריקו ד'אורצ'ה. יש חניה קטנה למספר מצומצם למדי של כלי רכב משני צידי הכביש כך שכדאי להגיע מוקדם (במיוחד בשיא העונה) ולנהוג בזהירות רבה בעת היציאה מהחניה וחציית הכביש. רוב הרכבים חונים במקום לדקות ספורות בלבד כך שגם אם אין מקום, המתנה של כמה דקות פותרת לרוב את העניין (להגיע מוקדם כבר אמרנו?).

טוסקנה, צילום עמוס רביד
טוסקנה - הברושים של סן קריקו ד'אורצ'ה (צילום עמוס רביד)

קמפי אליסי/שביל הגלדיאטורים (Campi Elisi) (3)

שקיעה + זריחה.

שביל הליכה מקסים שמציע אינספור אפשריות צילום, המפורסמת ביותר היא לכיוון דרום עם הברושים שלאורך השביל. מצריך קצת הליכה, בעיקר עליה די תלולה בדרך חזרה לרכב. כאן צולמו סצנות מסרט הקולנוע גלדיאטור ומכאן הכינוי של המקום. אם יש לכם זמן מספיק מומלץ לצלם כאן גם בזריחה וגם בשקיעה. עדשות רחבות עד בינוניות יהיו כאן שימושיות ביותר.

חונים לצד הכביש הראשי היורד מפיינצה לכיוון דרום מיד אחרי הפיתול (אין כניסה עם הרכב בדרך היורדת לכנסיית Corsignano). מספר מקומות החניה מצומצם ביותר ואם אין מקום אפשר לחנות בחניון (בתשלום) שמתחת לחומה ביציאה מפיינצה ולצעוד משם כ-800 מטרים לתחילת השביל.

טוסקנה, צילום עמוס רביד
קמפי אליסי - כאן למטה צולמו סצנות מהסרט גלדיאטור (צילום עמוס רביד)

שדרת הברושים בפוג'יו קובילי (Poggio Covili) (4)

זריחה.

הברושים הם אחד מסימני ההיכר של טוסקנה ושדרת הברושים המוליכה אל פוגיו קובילי היא אחת היפות והמפורסמות באזור ואחת היותר מצולמות כאן. זהו לוקיישן פופולרי בקרב צלמים ומטיילים כאחת. באביב אם תעמדו מעט מערבית לשדרה במורד הכביש השמש תזרח ממש בין הברושים (בסתיו היא זורחת דרומית יותר). השדרה עצמה היא דרך פרטית לאורחי המקום. מעבר לשדרת הברושים המפורסמת שווה להעיף מבט לכל הכיוונים, יש עוד אופציות יפות לצילום. עדשות באורך מוקד בינוני יהיו השימושיות כאן לטעמי.

כדי להגיע לכאן סעו כ-7 ק"מ דרומה מסן קריקו ד'אורצ'ה. הכניסה לפוג'יו קובילי נמצאת כק"מ אחד לאחר חציית הנהר.

טוסקנה, צילום עמוס רביד
קו הרקיע של טוסקנה, שדרת הברושים בפוג'יו קובילי (צילום עמוס רביד)

פודרה בלוודר (Podere Belvedere) (2)

זריחה.

עוד לוקיישן פופולרי למדי, ובצדק. תצפית נהדרת על פודרה בלוודר ("בית יפה נוף" בתרגום מילולי) והנוף הטוסקני שסביבו. בדרך לכאן תקוו לערפילי בוקר שמוסיפים לאווירה. עדשה בינונית או טלפוטו יעשו כאן את העבודה.

הגישה קלה מאוד, ממש לצד הכביש. לבאים מפיינצה חונים בצד שמאל של הכביש מעט לפני שמגיעים לסן קיריקו ד'אורצ'ה (אם נכנסתם לסן קריקו עברתם את הנקודה). לצעוד כמה מטרים בין עצי הזית ואתם שם.

טוסקנה, צילום עמוס רביד
פודרה בלוודר - בית יפה נוף (צילום עמוס רביד)

נופים עירוניים ועוד:

אם אתם בעניין של נוף עירוני העיירות פיינצה, סאן קוויריקו דאורצה ומונטאלצינו יספקו לכם פינות קסומות בלי סוף (וגם מקומות טובים לאכול, לקניות ולהסתובבות). מהטיילת שלאורך החומה של פיינצה (6) נשקף נוף טוסקני נפלא, במיוחד בחלק הצפוני והפחות עמוס שלה - בהחלט שווה צילום בשקיעה. אם יש לכם אחר צהרים פנוי סעו לסיינה וצלמו אותה מלמעלה בשעה הכחולה. בקרבת העיירות מונטאלצ'ינו ומונטפולצ'אנו אפשר לשלב נופים עם הכרמים המפורסמים שסביבן. ותמיד קיימת האופציה פשוט להסתובב ולחפש לוקיישנים לטעמכם, ולא חסרות כאן אופציות.



טוסקנה, צילום עמוס רביד
פנורמה של פודרה בלוודר (צילום: עמוס רביד)


bottom of page